מוכנות לכיתה א'

לצד השמחה וההתרגשות, קיימות גם שאלות והתלבטויות: האם הילד או הילדה אכן מוכנים לקראת המעבר הצפוי לכתה א'?

אלו הם ספקות טבעיים, ובחוברת זו ננסה להנחות אתכם כיצד להתמודד עימם. עבור הילדים הלומדים כבר בחטיבה הצעירה, כתה א' מוכרת מן הפעילות בחלל המשותף, אולם גם בתנאים אלה, קיימים הבדלים בין הדרישות המופנות כלפי ילדי כתה א', לעומת ילדי הגן:

בכתה א' מסגרת הלימודים קבועה ומוגדרת יותר ויש בה פחות חופש בחירה. בגן הילדים סדר היום יותר חופשי וגמיש וקיימות בו אפשרויות רבות, יחסית, לביטוי אישי ויצירתי. כל ילד  בגן מתקדם בקצב שלו ומתנסה על פי בחירתו בפעילויות שונות. אמנם, גם בכתה א' יש עדיין מקום להתנסויות חופשיות ולמשחק, אך לצדם קיים כבר דגש בולט יותר גם על הישגים, הספק ועמידה במשימות משותפות לכל ילדי הכתה.

 

 

מהי מוכנות לכיתה א'?

ננסה להדגים בעזרת שני מושגים: בשלות ולמידה.

בשלות או (מוכנות)- היא תהליך טבעי והדרגתי, שאינו מושפע מתרגול, אימון או התנסות.

למידה – היא שינוי ועיצוב של התנהגות והרגלים בעזרת אימון וחינוך מצד הסביבה.

במהלך התפתחותם של הילדים יש שילוב בין שני התהליכים הללו.

לדוגמא: כאשר מחנכים ילד להרגלי ניקיון, הוא אינו מוותר מיוזמתו על החיתולים ועובר להשתמש בסיר. לשם כך ההורים צריכים ללמד אותו ולהרגילו. אולם, כדי שהילד יצליח לסגל את ההרגל החדש, עליו להיות בשל לכך. במקרה זה, עליו להיות מסוגל לשליטה גופנית בסוגרים, לדעת לזהות את התחושות הגופניות המקדימות את עשיית הצרכים. כלומר, הבשלות היא תנאי מוקדם וחיוני לקליטה וללמידה.

בדרך כלל רוב הילדים מגיעים למצב בו הם מוכנים לא' אחרי גיל 6. אולם באופן טבעי לכל ילד יש את קצב ההתפתחות שלו, וילדים אינם מגיעים לבשלות לפי תעודת הלידה: יש כאלה המתאימים כבר קודם, ואחרים אינם בשלים עדיין למרות היותם בני 6.

מאחר ובגיל הגן כל חודש תורם להתפתחות הילדים, אנו שמים לב בעיקר לילדים הצעירים שבמחזור, אלה שימלאו להם 6 שנים רק בתחילת כיתה א': ילידי ספטמבר-דצמבר.

חשוב להדגיש כי בסופו של דבר כל הילדים יגיעו לבשלות ולמוכנות לקראת כיתה א'. גם אם חלים עיכובים מסוימים בדרכם, אלה הם תהליכים טבעיים, שאינם מעידים בהכרח שלילד יש בעיה.

 

מדוע חשוב שילד יגיע לכיתה א' כשהוא אכן מוכן לקראתה?

ילד שמגיע לא' כשהוא בשל ומוכן ללמידה, יחווה חוויה יותר טובה, ירגיש יותר בטחון, ולרוב יגלה גם יותר מוטיבציה ורצון ללמוד ולהתאמץ.

לעומתו, ילד שמגיע כשאינו מוכן עדיין, יתקשה יותר להתמודד ויחווה יותר תסכול, ובאופן טבעי הילד והוריו עלולים לחוש דאגה ואכזבה.

מסיבות אלה כדאי לאתר את הילדים שלגביהם יש לנו ספקות, ולקבל החלטה נכונה שתעזור להם להגיע לכיתה א' כשהם מוכנים יותר לקראתה.

 

מהי בשלות?

יכולת עמידה בלוח זמנים, יכולת לדחיית סיפוקים, לעשות גם מה ש"לא מתחשק" ולקבל הוראות מדמות סמכותית. להתמצא במבנה גדול, להסתדר עם חברים, להיות מסוגל להתאפק ולוותר. לשלוט במוטוריקה עדינה וגסה בהתאם לגיל וכן בהתאם לתהליכים תפיסתיים של פרוק וצירוף

החיוניים לרכישת קריאה. להיות בעל אוצר מילים ומושגים מספיק רחב שיאפשר ביטוי חופשי וגם הבנה של הנלמד. לתפוס כמויות ולהכיר פעולות חשבוניות בסיסיות, להיות מסוגל להתרכז

לחצי שעה לפחות, להתמיד בעבודה והתמודד עם שתי הנחיות בעת ובעונה אחת- אלה הם עיקרי הדברים.

יש סימנים המאותתים על תהליכי הבשלה איטיים, על חוסר בהרגלי עבודה מתאימים או על בעיות אחרות למשל,  
בתחום המוטורי: חוסר תיאום של התנועות, סרבול ורישול, קשיים בשיווי משקל, נפילות, הימנעות מעבודות יצירה,קושי בכיוונים, חוסר התמצאות במרחב, קושי להתלבש, להתרחץ ולשרוך שרוכים לבד, דומיננטיות מעורבת, קשיים בריכוז, בהתמדה ובתכנון פעולות.

בתחום ההתנהגותי – רגשי: הימנעות מקשרים חברתיים, קושי לוותר, חוסר עצמאות, קושי לוותר על סיפוק מיידי, קושי לקבל חוקים והוראות ולהתמודד עם תסכולים. כאן חשוב גם המחיר שהילד משלם – כמה זמן ואנרגיה הוא משקיע בהשגת התוצאות.

בתחום השכלי: הימנעות מדיבור, קושי לנסח משפט או רעיון, קושי לספר סיפור ברצף נכון, חוסר סקרנות או עניין בלמידה, קושי לקבל הנחיות ולעבוד בקבוצה ועוד.

חשוב לזכור שאף ילד אינו מתפתח בכל התחומים באותו קצב. ילד יכול להיות בשל בתחום מסוים אך לא באחר. למשל, ייתכן שהילד כבר יודע לקרוא אך ילדותי ולא מסתדר עם חברים. כאן חשובה מאוד חוות הדעת המקצועית: האם הילד עדין אינו בשל, או שאולי לא למד שצריך לעיתים לוותר ולהתאפק? האם אינו בשל, או שיש לו קושי מוטורי שדורש טיפול?

הגננת מיומנת לשים לב לקשיים ולאי התאמה בין התהליכים, והיא יכולה להיות הגורם הראשון שאתו תתייעצו בכל מקרה של ספק. יחד עם זאת, לעיתים יש צורך באבחון מקצועי ומקיף יותר כדי להבין את מקור הקושי של הילד, ולחשוב על פתרון מתאים. אין טעם רק להשאיר בגן שנה נוספת ילד שזקוק לריפוי בעיסוק.

חשוב לראות יחד מה מקור הבעיה ולמצוא פתרונות שיכולים להיות:

  • שנה נוספת בגן (בפרט, אך לא רק, כשמדובר בילדים הצעירים של השנתון).
  • טיפול בבעיה כמו ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת, הוראה מתקנת.
  • הדרכת הורים כיצד להתמודד עם קשיי הילדים

 

מה לעשות אם יש ספקות?

ראשית, כאמור, לפנות לגננת והתייעץ איתה. וכמו כן, בכל שאלה, התלבטות או לצורך התייעצות ניתן לפנות ישירות לשרות הפסיכולוגי-חינוכי, טלפון: 04-9879783 ולתאם פגישה עם פסיכולוג הגן.

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה והתלבטות בנושא.

חומרי עזר להורים - בשלות לכתה א'